Här på denna sida kommer vi att ha löpande information om vad som händer med vår
dragracing bana, MECA Raceway.

ALLA frågor kring banan,
hänvisar vi er till Christer Håård
Christer Håård nås på christer@netstore.se


31 December 2008
Gammal statistik....
År 2006, 228.549 besökare
År 2005, 174.400 besökare.
År 2004, 136.600 besökare.
År 2003, 32.100 besökare.
År 2002, 20,500 besökare
År 2001, 15.000 besökare.

1 Oktober 2008
Ny läktare på MECA Raceway....
Vi har börjat på att bygga en permanent läktare, för att slippa betala hyran av den vi har nu.

18 Juni 2006
Permanenta duschar på MECA Raceway....
Vi har fått permanenta duschar på MECA Raceway, inte riktigt klara ännu men
dom gick att använda på vår senaste tävling.
Ytterligare en besparing så vi slipper hyra duschar från Kirsebergs IF för 1-2000:- var gång
plus att teamen slipper köra iväg från banan.


18 April 2006
Massor med grejor på "G"

Kommunen har förlängt vårt avtal till år 2009 redan nu!
Är super nöjda med SRIF och MECA Raceway!
Därför satsar vi nu ännu mer på utbyggnad av anläggningen!

I SRIF vilar vi inte inför säsongen utan vi jobbar som attan för att Team och Publik ska få en ännu bättre
anläggning! Jerry Clair och Thomas Cronemark har tagit på sig ansvaret för depå utbygganden och har gjort ett
fantastiskt arbete! Naturligtvis tillsammans med det gäng som alltid är med när något händer! Se bilder nedan.

Övriga projekt på gång är:

SMS tidkort
Depå breddning
Fast el med skåp på varje lycktstolpe och med skåp i samma frekvens ute vid vattnet.
Även inne på Edströms terminalen blir det fast el.
Toaletter anslutna till avlopp (Peter Rosenqvist har gjort ett jätte jobb hela vintern, Patrik Grahn kommer att få jobba mycket med VVS nu när Peter är färdig)
Hot Rod Diner har fått egen Toalett med omklädningsrum (krav från miljönämden, tack Patrik!)
Dusch boden blir verklighet i år med 6 st separata dusch kabiner i egna "bås"
Parkering till publiken på andra sidan vattnet, färdigt (tack Clifton)

Alla ovanstående projekt gör att klubben nu slipper betala hyra som vi gjort tidigare om åren. För
BajaMajor, elkabel & skåp, duschar med dess logistik, lån av yta från Edström's på onsdagar osv osv. . .
Nu betalar vi till oss själva istället. Projekten görs möjliga tack vare våra sponsorer, lån från medlemmar
(Christer NetStore Håård och Martin Olsson) samt leverantörer som lämnar låååång kredit tid.

16 April 2006
Fast el i vår depå....
Vi håller på att dra ner fast el i vår depå och så har vi breddat depån med ca: 6 meter.
Här kommer lite bilder på de medlemmar som var på plats och hjälpte till, ett stort tack till dessa.

Aldrig fel med en fika paus och lite film från USA....


Cramo har ställt upp och lånat ut lite maskiner till oss, ett stort tack.
Denna midjestyrda traktor var nästan sprillans ny, så den var ju poppis
att köra med....


 
Här har vi Niklas med grävare för att vi kan lägga ner kabeln..

Christer Håård var klädd för att krypa under kiosken för
att hjälpa Patrik Grahn med nya vattenledningsrör
och avlopp. En hel del frös i sönder i vintras och detta
tackar vi Patrik Grahn för att han ställer upp och fixar till det hela.

29 Januari 2005
Köket nästan klart i klubbhuset.
Nu är det bara till att koppla in vatten och el till prylarna så är köket klart i klubblokalen.
Vi tackar Mats Persson, Peter Rosenqvist och Christer Håård för denna insats.
.

22 Januari 2005
 Arbetet på banan fortsätter....

Arbetet med banan och dess förbättringar pågår hela tiden, bland annat
så jobbar Christer Håård (vår ordförande) just nu med ett jätte projekt tillsammans med Malmö
Kommun. Vad det handlar om kommer fram här lite längre fram i år.
Naturligtvis är det en förbättring av MECA Raceway som är i siktet, en stor sådan.

SRIF tackar Thomas Cronemark & Jerry Clair (med kompisar) som håller i
transport & schakt poolen för all hjälp!! Super bra jobbat killar. . .

Här har vi lite bilder från banan....
Det ska byggas en vall efter mål på MECA Raceway.
Denna vall är ett åläggande från banbesiktigarna från SBF & Svemo
för att man i ett "worst case senario" inte ska glida på räcket och sen i slutet
glida ner i vattnet.

 

Nu har dessa killar även fixat så vår målportal står rakt igen och fyllt på med
mer material runt den Nu ska detta sättas sig ett tag och sedan ska det på ännu mer...

Här är det fika/mat paus för dom hårt arbetande....

31 Maj 2004
 Det var en lyckad tävling trots det tråkiga slutet med
Håkan Persson som kraschade sin bil totalt, men det viktiga är att Håkan har klarat sig UTAN några skador.

Här kommer lite data:
Totalt körda repor på banan (Ej BYE runder): 576 stycken
Bästa ET 201 meter var 1008, Christer Håård: 4.983 sekunder
Högsta sluthastighet var en MC15, Mikael Andersson, 232.26km/h
Bästa 60-foot tiden hade startande 1008, Christer Håård, 1.155 sekunder

Här kan ni ladda ner ALLA körda repor i Excel format, HÄR.
Här kan man även få tiden på 594 Foot.

Här kan ni ladda ner en lista på alla som var anmälda till tävlingen
hela 140 stycken....!, HÄR.

Bilder från den 30 Maj 2004.
Fler bilder finna även på Jokers hemsida, HÄR.

 

30 Maj 2004
 Här kommer fler bilder från Lördagen den 29 Maj.....
Fler bilder finna även på Jokers hemsida, HÄR.

Greppet är helt OTROLIGT, förarna vi har pratat med är imponerade av greppet.
Här kommer några kommentarer från förarna....

"Jag har inte behövt skruva bakvagn på 10 år, helt plötsligt går bilen upp UTAN NOS."

"Vi får trappa ner på effekten, bilen har aldrig lyft båda hjulen i luften som här."

Totalt kördes det 310 repor på lördagen.......

 

 

28 Maj 2004
 Här kommer lite bilder....
Fler bilder finna även på Jokers hemsida, HÄR.

Lite problem, men vi fick ändå kört 170 repor på en halv dag...!!!


Kent Trenneman ska ta sin första runda på MECA Raceway.

Banan klar för första repan på banan.

En glad Harry Granlund som är starter på MECA Raceway

Så hör ser vårt tidtagningshus och klubbhus ut när det är klart.

Max beviljad och godkänd hastighet på området är 410km/h.
Detta blev stora rubriker i tidningarna när Christer Håård vår ordförande
ansökte om 500km/h, men dom tyckte det var lite mycket så vi drog ner
till 410km/h som blev godkänt.

Vår ordförande Christer Håård inför besiktningen.

Bitte och Kenneth, glada miner att bana är klar....

 

Glada miner från vår tjejer som ställer upp för klubben.
Utan dessa hade det aldrig gått....

Tjejerna i betalboden....

Sveriges strängaste grindvakt... släpper inte in någon...

Fler vakter som kollar att dom inte smiter in.

Men ändå gladast på MECA Raceway, satte nytt personbästa som
Många andra gjorde denna dag.

Tyvärr fick Okd-51 däck vibrationer så det gick sönder lite.
Men detta fixar dom lätt, så det blir mer körning i morgon.

Här har vi Mats Persson, Lars Gustafsson och Peter Rosenqvist som har
snickrat ihop hela vårt tidtagningshus.
Utan deras insats så hade det inte varit klart i dag....
 

Rimbert har kommit ut med Bank Robber II...

Här kan man hyra en dragster på banan.
Ring Roger Johansson för mer information: 0708-66 04 64.

Många hjul lyft blev det....
 

23 Maj 2004
 Bilder på Henrik Larsson som är en klippa på elektronik och datorer.....


Här har vi en klippa i klubben.
Henrik Larsson drar kablarna till tidtagningen och granen.

Många kablar blir det......

22 Maj 2004
 Bilder från arbetsinsatsen . .


Jerry lägger FINT golv i tidtagningstornet.
Detta kommer att bli Sveriges finaste tidtagningstorn men
även klubblokal till SRIF.

Anders putsar rutorna på tidtagningstornet så vi ser ut.

Peter och Mats håller på att montera fotocellerna.

Gumisläden tankas....

Expert hjälp från HDRK har kommit, här har vi Göran Bjäreborn
som själv har byggt en trackbite spridare som fungerar mycket bra.

Här läggs VHT Trackbite ut, två fat i varje lane.

Här lägger vi ut Track Sot för att jämna till banan så den blir
helt jämn och alla små håligheter försvinner.

Och så var det dax med gummi på detta....
Vilket bett det kommer att bli, detta kommer att
bli Sveriges bästa bana, utan tvivel....

20 Maj 2004
 Bilder från arbetsinsatsen torsdagen den 20 maj. . . .


SRIF leasar en traktor över sommaren, sprillans NY...!!!

Här tar vi vatten från närmaste brandpost...
Nu ska banan tvättas.

Här har vi Ronny Larsson som är ansvarig för att greppet blir bra på banan.
Han och en till skicka vi på utbildning i England på Podden.

Lycklig brandbils pilot...

Peter Rosenqvist i högsta hugg, snickarna var naturligtvis på plats.

Här kommer vår el in till banan, hoppas dom hinner få ihop det till tävlingen....

Här har vi snickarna från Arlövs Innebandy Förening som ska hålla i matförsäljningen på MECA Raceway.

Här var det el på gång....

Ronny häller i hemliga medel i sprutan, nu ska banan tvättas.

Varenda kvadrat centimeter är såld på MECA Raceway, så på returen står det TOYO Tires och Kvälls Posten....

Delar av banpreppningsteamet....

Här tvättas banan, tur att vi köpte en brandbil...

Tvätta, Tvätta, Tvätta... rent blir det.....
Mycket viktigt att banan är helt ren och avfettad innan man börjar lägga gummit och trackbite. Gör man inte detta så kommer gummit att lossna på vissa ställen, och det vill vi inte vara med om....

Janne kom ner och hjälpt till att skruva dit reklam skyltar på banan.

Jörgen Jönsson fixar till slicksen så vi kan ladda gummi skrapan...

Barnen tycker det är kul att åka brandbil.
Brandbilens dag varje dag på banan.....

Här sätter Åke upp plåten med medarbetare, fint blir det.
Gasell sponsrar ytterplåten till SRIF.

Gummi skrapa monterad på traktor och nu väntar vi bara på friska gummi bitar.

Vajer mellan lyktstolparna skulle upp och kabel till högtalarna.

Killar utan höjdskräck....

Översiktsbild från taket på den ena boden....

Målarna är klara, spacklat och målat i tidtagningstornet.
Nu är det bara ett nytt golv som ska dit....

Jörgen Jönsson lägger extra block under bodarna så dessa inte sviktar.

Trappa upp till andra våningen monteras...

13 Maj 2004
 Bilder på brandbilen. . . . .

 

10 Maj 2004
 Fler bilder från banan, Snart är det klart. . .

 

9 Maj 2004
 Fler bilder från banan, Snart är det klart. . .
Nu är banan besiktigad och godkänd, både för bil och MC.


Här ser vi början till ett TOYO däck över ingången till banan.

Här har vi anco räcke i mitten så vi inte kör över vår starter eller gran.

Cooool bild på mittlinjen.

Här börjar vårt tidtagningshus att bli färdigt, ska bara lyftas upp åkanpå de andra.

Ronny Larsson berättar hur man ska preppa en bana för Adam. Ronny har varit på utbildning i England och lärt sig.

Terje Callin litar inte på laser mätning, det är hans mäthjul som gäller.... Men vi kom fram till att laser mätningen stämde...

Här går vi ner för banan.....

Här är sandfållan som är av leka kulor, 30 meter lång. Har man inte stannat förr så lär du göra det HÄR.

Cooool bild från banslutet över banan.

5 Maj 2004
 Fler bilder från banan, Snart är det klart. . .


Depå område

De första skyltarna provmonteras

De första skyltarna provmonteras

Rejäl depå 11000 KVM med asfalt!

Returvägen blev asfalterad idag!

Ännu mer provmontering

Ser större ut när beläggningen kommer på plats

Säkerhetsstängsel mot publik
 

Burnoutbox
 

Samma igen. . .

 

Från besiktningen mot returvägen (som blev
asfalterad idag den 5/5)
 

Våra hjältar i byggpoolen jobbar på som attan.
All heder åt dessa killar, ingen nämnd ingen
glömd. . .

 
     

24 April 2004
 Fler bilder från banan, bygget går vidare.....


Här behöver vi ett tak.......

Peter "Mjuk" Danielsson langar upp bräderna till Peter Rosenqvist och Christer Håård på taket.

Peter Rosenqvist fixar taket....

Mats Persson i högsta hugg med sågen.

Extra hjälp från Höllviken, Lars Gustafsson hjälper till med brädorna

Mera såga.....

Christer Håård och Peter Rosenqvist provar att gå på det nya taket.

Vi är arbetslösa, vad ska vi göra...???

En bild över banan en kall April dag.

Jävlar, här var det ett hål.....

Magnus "Gripen" Pettersson kom ner och kollade så allt blev bra.....

En liten paus på det nya taket....

Såja, nu ska under pappen på.....

Vår ordförande Christer Håård tar en fika paus i vår ena bod.

Alla samplade, Magnus bjöd på fika, kaffe och kaka.....med andra ord så godkände Magnus arbetet.

"Många nya rekord på denna bana ska köras.....", Gripen, kap 7.andra Mose bok.

18 April 2004
 Fler bilder från banan.

Bilder från Lördagen den 17 April.
Super fint väder var det.

Här har vi några duktiga och flitiga medlemmar klubben...
Mats Persson, Peter Rosenqvist och Peter Danielsson arbetade HELA lördagen för att klä bodarna med gips....!!!
Buga för dessa i framtiden... det är dom som gör jobbet..

Peter Rosenqvist med spikpistolen i högsta hugg.....

Mjuk matar fram gips till Peter....

Rakt ska det bli.....

Mats Persson och Peter Rosenqvist i högst hugg....

Det går undan, det märks att vi har med PROFFS att göra....

Slut på spiken, i med nya bara.... JOBBA, JOBBA, JOBBA.....

Peter Danielsson i full fart....

Skär till gips skivorna så dessa är klara till Mats & Peter.....

Fina bilder, nu är även början av Amco räcket klart...

Mer Amco räcke....
 
Bilder tidigare från byggmötet Onsdagen den 7 April.

Möte med alla som ska hjälpa till att snickra på banan.

 

Vad ska komma upp här...????
Jo, här är avloppet och här kommer vårt kommunala vatten in.

Här har vi killarna som fixar vårt Amco räcke på bana.
Mycket jobb....

Dom jobbar tills det mörknar.....!!

Här har vi en maskin som fixade hplen i marken till stolparna, 1.5 meter ner...!!!

Nu börjad det lika något....

Så himla fint det blir....
Sen ska alla sponsor skyltarna dit.....

15 April 2004
 Mycket har hänt på bana, räcke längs banan börjar komma på plats,
dom har några dagars jobb till, men räcket ska vara klart under nästa vecka.

Bodarna har även kommit dit och det har varit rätt mycket folk på plats och hjälpt till.
Mycket trevlig stämning nere på banan nu, så känner ni för att hjälpa till, så gå
in och anmäl er på arbetspoolerna omgående.

Vi får tacka Mats Persson, Peter Rosenqvist, Conny Christiansson och alla andra
som har varit på plats och fixat till fundamentet och mätt ut så bodarna står rakt.
Nu är det en massa jobb med dessa, väggar ska upp, el osv.....

27 Mars 2004:
Flera personer har ringt till oss och frågat angående lutningen på banan!

MECA Raceway lutar 1,4% från höger till vänster där det finns ett dike för vatten
uppsamling. En normal väg lutar 3% - 4%. Anledningen till att det ser konstigt ut är:

1.    Depån lutar med 3% åt andra hållet.
2.    Returvägen och publikområdet lutar med 3% åt andra hållet.

Detta ger en synvilla av en stor lutning. Anledningen till att det lutar ca 1.4% är att
1,5% är regel på flygplatser. Med andra ord så lutar banan mindre än ett flygfält.

Dessutom kan jag meddela att det inte var helt enkelt att övertyga gatukontoret att vi skulle
ha flygplatsstandard (1,5%) på Lappögatan! (som bekant är en, just det, gata)
De kunde från början tänka sig 2,5% lutning. Men efter att vi förklarat
säkerhetsrisken i detta gav de med sig.

27 Mars 2004:

Ronny Larsson och Gert Andersson blir huvudansvariga banpreparerare!
Under påsken åker Ronny & Gert till England för att få utbildning av Kjell Pettersson
som är trackmanager på Santapod. Kjell är Europas främsta expert på banpreparering
och är bland annat ansvarig för prepningen på Mantorp under EM deltävlingen där.

Kostnaden för utbildningen är endast flygbiljetter och hotellrum + hyrbil
(ca 10.000 kronor) något som blir möjligt tack vare att Kjell bjuder på
utbildningen och att Ronny och Gert inte vill ha något betalt.
Ett hedervärt engagemang!

Under påsken körs det på Santapod "Easter Thunderball" och på fredagen ska
Ronny & Gert gå utbildning hos Kjell och därefter jobba hela helgen på tävlingen
bredvid "podens" banprepningspersonal!

Kjell Pettersson har också hjälpt SRIF med att räkna på hur mycket trackbite, trackspot
och golddust som vi behöver första säsongen för att få "EM grepp" Enligt Kjells beräkningar
skulle det kosta 25.000 dollar!! Såna pengar har vi inte i föreningen så vi bestämde oss
för att beställa 25% av Kjells förslag. Skulle det behövas mer får vi komplettera i slutet på
säsongen.

Vi ska som bekant inte köra någon EM tävling första året . . .

25 Mars 2004
Nu asfalterar NCC de första asfaltlagren på banan! Nu är det viktigare
än någonsin att vi inte får in obehörig trafik! Skulle någon tex. ta sig in och burna
på de undre lagren så fäster inte de övre vilket betyder att asfalten lossnar senare.
Alla är naturligtvis supersugna på att köra men vi måste vänta tills allt är klart.

De sista slitlagren kommer att läggas i mitten av maj.

12 Mars 2004
SUPER VIKTIGT:
Nu kommer NCC att börja lägga bärlagret på banan så INGEN få beträda banan.
Kommer det en massa folk och bilar som kör eller går på detta lager, så kommer VÅR bana
att bli ojämn, SRIF hoppas att ALLA respekterar detta.
NCC kommer att spärra av området, och den som bryter mot denna avspärrning
kommer att bli polisanmäld.

DETTA GÄLLER FRÅN OCH MED I DAG....!!!!

3 Mars 2004
Nya bilder på publik området och "returvägen".


Här ser man publikområdet från
mål mot starten.
 
Jämnt och fint publikområde
från starten.
Samma igen!
 
Jobba, jobba, jobba. . .
 
Förvånande hur många lastbilar
som krävs!
För att fylla ut en liten höjd-
skillnad på 1m x 600m (ironi)
Nästan klart med utfyllnad.
 
 
  Det var kallt idag tyckte Jan E. En sån skulle man haft!

 

28 Februari 2004
 Johan Hallberg, som är medlem i SRIF har hela veckan varit i den blivande depån
på banan och kapat ner träd. Tack! (tyvärr inga bilder på det) Och idag kom Stig Lööw med sin träduppdragare
och drog upp varenda buske och trädrot till oss! Normalt sett svin dyrt men Ronny Larsson
och hans företag RA-Allservice fixade denna kontakt till oss! Tack Ronny och tack igen Stig Lööw.

Skurups Gräv entreprenad - Tar upp rötter utan problem:
T:
0411-432 03
M: 070-601 27 99

Nedan lite nya bilder på slutet av banan. Returvägen är på "g"

Här syns början till den nedersta
delen av returbanan.
 
Här ser man vändplattan och
början av returbanan.
 
Skåda en sekundär broms-
sträcka + sandfålla.
 
Returbana, Nej högen med grus
är inget hopp för bilarna.
 
Returbanan igen!
 
Infödingar.
 


 22 Februari 2004
 Utfyllanden av hela banan är klar nu.... här går det undan.
Christer Håård, Peter Rosenqvist, Mats Roth med sina två barn och Jan Ekström
gick och mätte upp det hela och inspekterade arbetet

.
Till vänster ser ni 600 meter bana från mål till start och till höger
ser ni från start till mål 600 meter.

14 Februari 2004
150 nya meter dragracingbana fixade våra NCC hjältar idag.
Filippos säger att vädret är gynnsamt nu med lite tjäle i marken och ingen nederbörd.


Bild från linekö området in mot startområdet.


Depå område.




Depå område.




Startområde / Returväg.




Mot start område.




Startområde.


Vid mål ungefär.




Bild ner mot starten.


10 Februari 2004
Visst går det framåt, Christer Håård och Jan Ekström var nere och kollade
till bygget i helgen. Här är lite bilder på dräneringen av banan i skymningen.



Christer vår ordförande kollar så NCC har satt pinnarna rätt och inspekterar brunn
och pump så detta är rätt kopplat....

30 Januari 2004
Nu är det full rulle nere på banan med schaktmaskiner, hjullastare och NCC killar!!
Arbetsledare Filippos Kalfas säger att fortsätter bara vädret vara så här milt (runt 0 grader)
Så kommer bygget att vara klart enligt planen om inte tidigare! Titta nedan och NJUT.


22 Januari 2004
Här har vi bilder och video från första spadtaget på MECA Raceway.
Stor uppslutning trots arbetsdag och MYCKET kallt.

Video från första spadtaget, HÄR.











 

21 Januari 2004
I morgon den 22 Januari 2004 kommer det första spadtaget att tas av 
Malmös politiker klockan 11.00.
På grund av kyla så är byggstarten uppskjuten, så fort tjälen släpper så 
börjar NCC att gräva på området.

20 Januari 2004
På grund av den bittra temperaturen så kan inte schaktningsarbetena ta fart riktigt ännu.
Men så fort det blir + grader i marken sätter de igång igen.
 

15 Januari 2004
Idag var Christer Håård och Kenneth Christensen på det sista mötet innan det första spadtaget
tas på banan Torsdagen den 22/1! Mötet var av byggteknisk natur och handlade om att ge entreprenören NCC
de sista papperna innan arbetet börjar.

Så på Torsdag ska Kommunens representanter, SRIF's styrelse och NCC tillsammans ta de
första spadtagen nere på banan. TV och Tidningar kommer att vara inbjudna.


10 December 2003
Nu var det klart i Tekniska nämnden.... vi har en Dragracing bana i Malmö hamn år 2004.

VIKTIGT:
Nu har vi massor med jobb framför oss, men till att börja med så vill
få kontakt med ALLA som vill hjälpa till som funktionärer.
Ni som inte är funktionär i dag men vill bli det, så står SRIF
för utbildningen och kostnaden för detta.
SRIF har budgeterat att de funktionärer som hjälper till kommer att få en
viss ersättning för detta, varje träning eller tävlings tillfälle.
Är DU intresserad att ställa upp eller vill ha mer
information om det hela så hör av er till följande personer:
Se till att du blir en av dom COOLA funktionärerna på banan....!!!

Ansvariga för SRIF's funktionärs POOL:
Åsa Johansson, telefon: 0706-69 43 59, mail: asa.m.johansson@skane.se
Anders Larsson, telefon: 0706-37 44 62, mail: anders.srif.larsson.vg@sverige.nu

6 December 2003
Nu är bankgarantin till kommunen godkänd och klar! Styrelsen skrev under på
Handelsbanken i fredags. Den slutliga lösning blev att 9 företag & personer gick in som
borgenärer för vars 50.000.- de sista 40.000.- har SRIF's medlemmar ställt upp med!
Även HDRK har lånat ut 25.000.- till SRIF så ett stort julligt tack från oss i styrelsen till er alla.
Den slutliga listan på borgenärer nedan:

 NetStore AB
Malmö Motorrenovering AB
Akvariepiraten
Per-Johan Arvidsson
Hammers Rökeri
HT Bil
Håkan Nilsson Motorsport
Torben Stenströms Åkeri
Richard Kulle Autofab

Medlemmarna i SRIF

28 November 2003
Jan Ekström har ringt runt dom sista dagarna som en galning till alla vi känner och som vi kan
komma på för att få företag eller privatpersoner att ställa upp
och borga åt klubben. Detta har gett resultat och här har vi ytterligare
två företag som har ställt upp.
Christer Jacobs
TM-Bygg Tommy Möller

27 November 2003
Fler företag har ställt upp och borgat för banan.
Håkan Nilsson Motorsport
Torben Stenströms Åkeri
Richard Kulle Autofab

Vi skulle behövt ett par personer till eller företag som kan ställa upp.
Det är PANIK och vi måste ha fixat detta senast den 30 November.
Är ni intresserad och borga för 50.000:- i 3.6 år så att banan ska bli verklighet, hör av er
till Christer Håård, 0709-30 62 60 OMGÅENDE.

19 November 2003
Christer Håård & Kenneth Christensen har varit på möte med kommunen den 14 November
och gått igenom borgensåtagandet. Detta är nu en av de sista mötena på kommunen, sen
kommer banan att börja byggas.
Vi får tacka alla medlemmar  som har ställt upp och lånat ut pengar till SRIF,
men tyvärr så räckte detta inte hela vägen fram.
Christer kom på en lysande idé i sista sekunden att vi skaffade 9 stycken borgenärer, företag eller privat
personer som borga för banan vardera 50.000:-, och detta har kommunen godkänt som garanti på arrendet.

Följande företag har ställt upp med borgen för att banan ska bli verklighet:
NetStore AB
Malmö Motorrenovering AB
Akvariepiraten
Per-Johan Arvidsson
Hammers Rökeri
HT Bil

 Totalt till den 12 November har det kommit in ca: 50.000:- från medlemmar som har lånat ut 2.000:- eller mer.
Jag kan tänka mig att ytterligare några har säkert betalt in sen den 12 November, men dessa pengar
räcker inte för att täcka hela säkerheten till kommunen.

Det kommer upp en lista inom kort på de personer som har ställt
upp och lånat ut pengar till SRIF.

5 November 2003
Kenneth Christensen, vår ordförande har varit kontakt person tidigare
men han har tagit pappa ledigt fram till årsmötet 2004 då han precis i dagarna har fått barn, GRATTIS.
Alla frågor berörande vår blivande bana styrs över till
Christer Håård och vice ordförande Per-Johan Arvidsson.

Ni kan nå dessa personer på följande vis:
Christer Håård på mail christer@netstore.se eller på telefon 0709-30 62 60.
Per-Johan Arvidsson på mail pj.arvidsson@viktvaktarna.se eller på telefon 0705-24 93 85.

22 Oktober 2003

Tyvärr så ställer kommunen höga krav på SRIF, och vi saknar fortfarande pengar
för att vi ska ro detta projekt i land. SRIF's styrelse har tagit fram ett förslag till alla
medlemmar och även för ICKE medlemmar där vi hoppas att MINST 200 stycken medlemmar/personer
kan ställa upp med var sin 2000-lapp.

Får vi inte in pengar.... ja då vet i F-N hur det hela går.....

Detta brev med ett inbetalningskort kommer ni även att få hem
i er brevlåda om några dagar.

ÖPPET BREV TILL ALLA MEDLEMMAR:

Malmö Dragracing bana…Viktigt, Viktigt.

Hör upp alla vänner, banan är 99.9% i hamn men vi saknar fortfarande pengar för att genomföra detta projekt.
SRIF har ett krav från Malmö kommun att vi måste frysa ett års arrende på ett spärrat konto som säkerhet
till Malmö kommun i 3 år och där kommunen återbetalar 30% första året, 30% andra året och 40% tredje året. 

Nu är det upp till oss medlemmar om det ska bli någon bana i Malmö hamn…..

Styrelsen har tagit fram ett förslag som vi hoppas att det välkomnas av medlemmarna och som är ett
lån till föreningen som ska används för att täcka merparten av de pengar som ska stå låsta på ett konto till Malmö kommun.

Beloppet som vi har tagit fram är 2000:- per medlem som återbetalas snarast möjligt.
Återbetalningen gör i turordning, så den som betalar in först, kommer att får sina pengar utbetalade först.
Vi garanterar att utbetalning görs senast 3 år efter inbetalningen men vi
kommer att sträva efter att återbetala pengarna till medlemmarna så fort som möjligt.

Varje medlem som betalar in får en värdecheck, som bevis att man har betalat in och lånat ut pengar till föreningen, SRIF.
Vi hoppas på stor uppslutning och att ni verkligen anstränger er för att göra denna
bana möjlig och det finns INGET hinder att man kan boka sig för mer än en värdecheck, a 2000:-.

PS. Era lånade pengar återbetalas vid varje årsslut i turordning direkt från kommun kontot.
Om alla ställer upp nu och vi får in de pengar vi saknar så skriver SRIF på kontraktet den
4 November på kommunen.

Totalt behöver vi ha in ca: 480.000:- på det låsta kontot till kommunen, så betalar 200 stycken medlemmar
vars 2000:- så får vi in till nästan hela beloppet, alltså 400.000:- och detta betyder att ALLA måste betala in 2000:-.

Sponsor pengar.
Dom sponsor pengar SRIF har fått in till dags datum kommer att användas till klubbhus/lokaler på banan
samt till uppgradering av tidtagning, score boards och diverse nödvändigheter för att vi ska
kunna bedriva en väl fungerande verksamhet på vår gemensamma bana samt första årets arrende kostnad.

Dom som vill betala med kreditkort, typ VISA, MasterCard eller EuroCard kan kontakta Jan Ekström,
ekstrom.racing@telia.com eller ring på telefon 0708-42 08 53 mellan 18.00-22.00.
D
etta underlättar framförallt för våra Danska medlemmar som
normalt får betala en hög avgift till Danska banken för att överföra pengar till ett Svenskt PostGiro.

Vi har ett medlems möte den 2 November klockan 15.00Gokart City i Malmö, Lantmannagatan 59.
Det är viktigt att så många som möjligt kommer då många viktiga frågor kommer att
tas upp och där vi informerar om banans framtid. Dom som vill, kan betala in sina 2000:- kontant på detta möte.

Med vänliga hälsningar

SRIF, Styrelse.

Inbetalning kan göras till SRIF's PostGiro OMGÅENDE, glöm INTE att
skriva ert NAMN, ADRESS, POSTNUMMER och ORT samt medlems
nummer om ni har detta på inbetalningen.

PostGiro: 25452-4

19 Oktober 2003
VIKTIGT TILL ALLA MEDLEMMAR:
Stort medlems möte den 2 November på Gokart City i Malmö
den 2 November 2003 klockan 15.00.
Här kommer vi gå igenom banan och hur det hela ser ut,
VAR DÄR... !!! SUPER viktigt att så många som möjligt är på plats.

28 September 2003

Går in som mediapartner till SRIF och sponsrar den nya banan i Malmöhamn med annonser för över
45.000.- per år i tre år framöver. Sponsor ansvarig på kvällsposten säger:

-Jag vet att banan kommer att bli en stor succé och vi på KvP vill vara med där det händer,
framför allt inom motorsport, där vi har en lång tradition av att synas.

Styrelsen i SRIF är mycket nöjda med överenskommelsen som kommer att innebära
ökad exponering för våra sponsorer och mindre kostnader för SRIF i samband med TTDS tävlingarna!
I annonserna till TTDS tävlingarna kommer det att finnas plats för sponsorlogotyper för de som vill vara med.

TTDS = Toyo Tires Dragracing Series

22 September 2003
I fredags annonserade Malmö kommun i Anbuds journalen och bad om anbud
på arbetet med att bygga banan i hamnen. Nu tar det ca 6 veckor innan anbuds tiden går ut!!
När vi fått reda på vad det kostar att bygga banan kommer vi att utlysa ett stort sponsor möte
och medlems möte för att belysa finansieringen och de garantier som kommunen kräver av
SRIF.

Dessa krav ska VI möta så fort som möjligt så banan kan stå färdig i tid.
Så hjälp oss i styrelsen (och dig själv) med att sälja de sista sponsor paketen.

Enligt kommunens experter kommer banan att stå klar den sista April eller tidigare
beroende på hur varmt det blir till våren. Asfalt kan man inte lägga när det är för kallt
för då blir resultatet kass.


22 September 2003
Några Team har uttryckt önskemål om att få köpa sin depåplats
som en form av sponsring. Vi tackar för förslaget men tycker att det redan finns tillräckligt
många sponsorformer som man kan använda sig av. Det blir dessutom "funkis" krävande
att hålla reda på att ingen ställer sig på den platsen som är såld när ägaren kommer senare
osv osv. . . Nä, som team är det bara att köpa ett eller flera 5000.- paket det kommer ni att
vinna på i längden, vi lovar.

Så här kan depån komma att se ut, om och när vi får råd!
Då kommer den att rymma 111 st team med gott om plats för alla.
Skulle en tävling kräva fler platser så har vi en plan för detta också.

 

16 September 2003
Alla möte och tillstånd är stort sett klara nu, så vad som kommer att
hända är att banan går ut på anbud inom det snaraste.
När denna anbuds förfrågan kommer tillbaks så kommer vi veta
vad SRIF kommer att få betala i arrende per år.

Som det ser ut nu så MÅSTE SRIF ha ihop typ ett års arrende i förskott
som säkerhet till kommunen, senast den 30 Oktober.
Ett brev kommer att gå ut till alla medlemmar om hur detta ska lösas inom några dagar.

ÖPPET BREV TILL ALLA:

Ska vi ha en bana i Malmö eller inte, det är frågan. . .

Nu är allt klart med kommunen, miljöförvaltningen, Banverket, GreenCargo, Polisen, SBF osv. osv.
Så nu (den 17 september 2003) skickas banprojektet ut på anbud och det beräknas ta ca 6 veckor i anspråk.
När vi vet vad det kostar att bygga banan kommer kommunen att vilja gå ut och beställa arbetet från entreprenörerna.

MEN......

Malmö kommun kommer innan dess att vilja se att SRIF verkligen kan betala för kalaset
och d
etta betyder att vi måste ha ca 500.000.- på kontot inom 6 veckor.
Kommunen kommer inte att godkänna nåt annat än ett spärrat konto med pengar
som täcker första årets arrende, alla andra funderingar är ren fantasi.

Detta betyder i klartext att alla medlemmar och alla andra som vill ha en bana nu
måste göra sitt yttersta för att banan ska bli verklighet.
Styrelsen i SRIF har hitintills sålt sponsor paket till ett värde av ca 300.000 kr
men det saknas ca 200.000 kr för att banan med säkerhet ska bli av.
Det finns ca: 40st. 5.000.- kr sponsor paket kvar att sälja och dessa MÅSTE nu säljas omgående.

SRIF BEHÖVER DIN HJÄLP NU!!

Du som läser detta brev har i din hand 2 st sponsor avtal med all information
som behövs för att sälja, till din hjälp finns också sponsor fliken på SRIF’s hemsida.
Dessa avtal ska nu säljas till dina nära och kära, din arbetsgivare, till dig själv,
butiken på hörnet, macken du tankar på, hyres värden, eller vem du vill, bara de blir sålda. 

Lyckas vi inte sälja de sista paketen så blir det ingen bana.
De som lyckas sälja sina paket kommer att premieras med
fri körning på ”Test & Tune” dagarna (onsdag & lördag) år 2004.

Det kommer att finnas en tavla på klubbhuset med rubriken: ”Det var vi som såg till att banan blev verklighet”,
se till att vara en av dem på tavlan, för den kommer att bli historisk!
Om 20 – 30 år kommer dina barn och kanske barnbarn med stolthet att kunna säga till sina kompisar vid klubbhuset:
”min pappa (eller mormor) var en av dem som fixade detta underverk”
.

Skulle ni mot alla odds inte lyckas sälja något sponsor avtal så måste du som medlem ta ditt ansvar,
det finns några alternativ under sponsorfliken på hemsidan som heter Guld, Silver och Brons att fundera på.

Som sagt, nu är det allvar på riktigt, styrelsen i SRIF har kämpat som bestialiska tigrar för att få projektet dit det är idag.
Nu får det inte falla på att vi saknar något så patetiskt som pengar.
Detta låter kanske arrogant men säg en annan klubb i Europa som har fått alla tillstånd som krävs och tillräcklig med mark
för att kunna köra allt från streetracing till full dragracing 8 minuter i bil från stadens centrum!
Vi har allt utom tillräckligt med pengar...!!!!!

Så Nu Gäller Det. . . . Lycka till med jakten!

Har ni några frågor om ovanstående eller behöver säljhjälp, kanske fler avtal osv.
Ring då
Jan Ekström på 0708-420853 mellan 18.00-22.00
eller maila till ekstrom.racing@telia.com så skickar jag gladeligen ut sponsor avtal till de som vill ha.

P.S. Den vanligaste frågan vi får är följande: ”vad händer med mina pengar om det inte blir någon bana?”
Jo följande, skulle banan mot förmodan inte bli av återbetalas sponsor pengarna naturligtvis till alla sponsorerna.

VIKTIGT: För att vi ska kunna hålla reda på vem som lyckats sälja sponsoravtal vill vi att ni skriver ert namn
bak på srif’s exemplar av sponsor avtalet som sen ska skickas in till oss. OBS du behöver inte vara medlem för att sälja och bli premierad. D.S.

28 Augusti 2003
SRIF har möte med Miljö & hälsa på kommunen.

27 Augusti 2003
SRIF har möte med Banverket och Green Cargo som använder spåren nere på området.
Spåren använd bara mellan 07.00-12.00 på vardagarna så detta kommer inte att störa våran
verksamhet.
Fick även rätt mått på säkerhets avståndet till spåret..

14 Augusti 2003
Christer, Christel & Kenneth var på möte med kommunen i dag och nu går det framåt
med stora steg. Anbudsförfrågan på banan kommer att gå ut inom en vecka enligt kommunen.
Nästa möte med kommunen är den 15 Augusti (imorgon) klockan 08.00 och den 21 Augusti,
så nu är det full rulle igen med banan och om allt går som det ska börjar den byggas i år och blir med lätthet
färdig till nästa vår!

SÅ NU GÄLLER DET!!!!

Kommunen ställer rejäla ekonomiska krav på SRIF både vad vi ska betala per år och
de ekonomiska säkerheter som krävs för att projektet ska gå att ro i land.
Politikerna som gjort verklighet av detta projekt så här lång vill inte ha ett nytt
 "bo 01" om vi inte kan betala års arrendet. Dessutom är det så att föreningen måste ha råd med
alla de investeringar som krävs på banan för att den ska bli så bra som vi alla vill ha den.
Hus, traktor, uppdaterad tidtagning, vatten, el osv osv
 
Därför är det viktigt att klubben får sålt de sista 40 sponsor paketen för 5000:-, motsvarande ca: 200.000:-.
Så alla ni där ute som vet något företag som vill vara med att sponsra år 2004
med skyltar längs banan hör av sig OMGÅENDE.

OBS!! Som morot till er som säljer sponsor paket för 5000:- eller mer, får FRI körning på
banan under 2004, alltså fri "Test n' Tune" på Onsdag och Lördag kvällarna.
Ni som inte är intresserad av fri körning men lyckas sälja sponsor paket
får fritt medlemskap i 3 år och fri entré på banan 2004.

Vi är i dag ca: 240 stycken i medlems registret och om ALLA säljer var sitt
sponsor paket och VERKLIGEN går in för detta så kommer banan att bli som vi alla vill ha den.
Så sitt inte bara där hemma och TRO att alla andra gör jobbet, vi i styrelsen har
redan sålt ÖVER 50 olika sponsor paket... utan problem, nog borde resterande medlemmar
lyckas och sälja dom sista 40st. 5000:- paketen.. eller..??.

Hör av er till Jan Ekström om vi vill ha sponsor kontrakt utskickade till er.
Email HÄR eller telefon 0708-42 08 53.

Klicka HÄR för sponsor information.

Så se till att sälj sponsor paket OMGÅENDE om banan ska bli vad vi alla vill.

13 Augusti 2003
Nu börjar semestrarna ta slut, så nästa möte med kommunen är på Torsdag den 14 Augusti.
Här kommer Kenneth och Christer från styrelsen att vara på plats och förhandla fram ett
kontrakt mellan kommunen och SRIF.

7 Juli 2003
Från gästboken......
när ska ni börja bygga på banan?
marcus , mackan-90@spray.se
landskrona , Sweden , 7/1/2003 , 11:16:00 AM , ( 213.112.8.43 / 213.112.8.43 )

SVAR:
Som det ser ut nu så ska det tagas fram ett kontrakt mellan Malmö kommun och SRIF.
SRIF har fått ett preliminärt i förra veckan och nästa möte med kommunen blir i
början av Augusti månad eftersom våra kontakt personer har semester i Juli månad.
När detta kontrakt är klart och godkänt från båda håll så kommer det gå ut en anbuds
förfrågan på ca: 30-45 dagar. Efter denna anbuds tid så kan banan börja byggas.
En GROV gissning och önskemål från SRIF är att banan ska byggas i år, alltså någon gång
i September/Oktober skulle jag gissa på.

Vi får satsa på att ha en bana klar till våren 2004, det bästa är om banan kan
asfalteras i år, för då har vi en hel vinter på oss att göra den färdig med läktare och
allt som skall till. Det kan bli en bra vinter sysselsättning för många medlemmar

17 Juni 2003
Klockan 16.30: Nu har kommunal fullmäktige tagit beslut om att Malmö ska bygga en Dragracing/streetracing bana i hamnen.
Röstningen blev: JA 33st och NEJ 27st.
Nu kommer SRIF och Malmö kommun att ta fram ett kontrakt på 3 år till att börja med.

Kockan 07.30: I dag den 17 Juni tar Kommunal fullmäktige beslut i frågan om det ska bli
någon bana eller ej. Hela debatten och besluten kan man följa på
radion 100.60MHz.i Malmö.
Så fort vi har fått besked så lägger vi ut detta på hemsidan.

15 Maj 2003
Det var sagt från början att SRIF skulle betala ett arrende
som var baserat på 10-15 år, nu av någon anledning ska vi betala hela banan på 3 år...!!??
SRIF har möte med Malmö kommun om detta den 16 Maj då vi kommer att gå
igenom de olika möjligheterna och reda ut en del oklarheter som har uppstått.
Tyvärr så är det nog någon som DRIVER med oss (SRIF).... vem kan det vara..???

1 Maj 2003
Malmö kommun hade möte om vår bana den 29 April, då det fortfarande fanns en del frågetecken
om banan. Dessa oklarheter går tillbaks till Tekniska Nämnden för utlåtande, och beslut om banan
kan då göras tidigast den 4 Juni och den 16 Juni i KF och KS.
Detta betyder då att banna kan tidigast stå klar i Augusti månad 2003.
SRIF arbetar på att försöka påskynda det hela, så vi återkommer
så fort vi vet något eller några ändringar i datumen dyker upp.

12 April 2003
Vi har inget att rapportera för tillfället, men arbetet löper vidare som planerat.
Så fort något händer, så kommer vi meddela detta omgående.
Nästa stora steg blir väll att banan går ut på anbud, och exakt när detta kommer att
ske, vet vi inte i dag.

26 Mars 2003
Tekniska nämnden sa JA till att bygga en Street/Drag-racing bana i Malmö hamn nu i kväll.
Det är detta beslut vi har väntat på, så nu hoppas vi på att banan kan stå klar så fort som möjligt.
STOR eloge och ett STORT tack till Malmö kommuns politiker och tjänstemän som har varit engagerade
i detta projekt. (Malmö, Sveriges bästa kommun....!!)

25 Mars 2003
Tekniska nämnden kommer att ta beslut om banan ska byggas eller EJ,
Onsdagen den 26 mars under Tekniska nämndens ordinarie möte.
¨Så fort vi får ett besked, så meddelar vi detta.

14 Mars 2003
Tekniska nämnden kommer att ta beslut i ban frågan den 24 mars under Tekniska nämndens ordinarie möte.
 Denna information har vi fått direkt från tekniska nämndens ordförande Emmanuel Morfiadakis.
Signalerna är fortsatt mycket positiva från Morfiadakis som verkligen vill få detta att hända. Tekniska nämnden har
också begärt in extra information från bilsportförbundet för att försäkra sig om att den
"bantade" versionen av banan verkligen uppfyller alla säkerhets krav. Denna information ska vara
Tekniska nämnden tillhanda i början av veckan.

Som det beskrivs nedan så går ärendet sen vidare till Kommun styrelsen som tar det slutgiltiga beslutet
i frågan. Efter detta går det ut på upphandling. Om detta beslut drar ut på tiden finns risken att banan inte blir färdig
till säsongsstarten. Detta vore förödande för projektet som är helt beroende av sina sponsorer. För att en "liten" ideell
förening ska ha råd att betala ett arrende på flera hundra tusen per år så krävs det att vi kan ge våra sponsorer
valuta för sina pengar. Därför hoppas vi på ett snabbt beslut i frågan.

Så snart ett beslut är taget och upphandlingen klar så ska det enligt våra källor inte ta mer än 2 veckor att bygga
Själva banan, som vi alla vet så handlar alla vår förhoppningar och allt vårt ideella arbete om att få till en
vägstump på 671 meters längd och 14 meters bredd. . . .

12 Mars 2003
Många undrar vad som händer med vår bana, här kommer lite info.

Det som har hänt är att Tekniska nämnden inte haft tid att ta upp ärendet ännu.
Det kommer att tas beslut där så fort som möjligt. Signalerna från tekniska nämnden är mycket positiva!
Banans kostnad är bantad från 16,8 till 7,8 miljoner. Mao mycket närmare utgångs budet på 5,5.
När tekniska nämnden har godkänt ärendet så görs alla anbudsunderlag färdiga
för att snabbt kunna skickas ut till entreprenörerna.
Sen ska ärendet vidare till kommun styrelsen som sen tar det slutgiltiga beslutet.
Vi i styrelsen hoppas att alla beslut ska vara tagna om några veckor.

Tidigare preliminär datum för banan var runt den 14 April, detta är nu framflyttat
ca: 1 månad. Detta betyder att banan kan stå klar i mitten eller slutet av Maj månad.


MVH / Christer Håård - SRIF - Styrelse.

26 Feb. 2003
Media har den 25/2 rapporterat om att Malmö banan blir för dyr och att
tekniska nämnden inte själv kan fatta beslut i frågan utan den måste först behandlas
i kommun styrelsen. Idag skulle ärendet tagits upp i Tekniska nämnden för godkännande
eller skickas i retur till kommun styrelsen för att få godkännande eller avslag.

Ärendet behandlades inte i Tekniska nämnden idag. Anledningen till detta är att SRIF kontaktat
dess ordförande Emmanuel Morfiadakis under dagen och kommer att ha ett möte med honom
under nästa vecka. Mötet kommer att behandla de oklarheter som finns i kostnadsberäkningen av projektet.

SRIF är trots all negativ publicitet fortfarande helt övertygade om att projektet kommer att kunna slutföras.
Så fort vi vet något mer kommer detta att anslås på denna hemsida.

Press Stopp 5 Feb. 2003

SVT Sydnytt den 5/2
 

4 Feb. 2003
Vi har med stor glädje fått sponsring av en permanent nedsänkt våg till banan.
Denna kommer att vara 3.20m x 2m och placeras vid retur vägen, vilket medför
att vi kan kontrollera vikten på ALLA fordon som kommer åter mot depån.

Toyo Tires har gått in som stor cup sponsor under 3 år framåt.
Detta kommer att betyda mer prispengar till de tävlande.
Vi kommer att köra en cup på 4 stora helg tävlingar under
året som kallas för Toyo Tires Dragracing Series.
Toyo
kommer att förse vår bana med en komplett däckverkstad
där de tävlande kommer att ha tillgång till alla Toyo's racing däck på plats.
Toyo däcken är absolut störst i USA inom Street Racing/Import Racing men
dom har naturligtvis även slicks att erbjuda.

22 Jan. 2003
SRIF, Kenneth Christensen & Christer Håård har varit på projekt möte 3 med
Malmö kommun i går den 21 Januari 2003, allt går som planerat och jobbet med banan fortlöper.
Här är inte mycket att skriva om dessa möten, men här planeras hela banan med Malmö kommun och
hur allt ska se ut.
Detta ska vara det sista projekt mötet och nu ska det hela gå ut för anbud.
Nu ska vatten, avlopp, el och telefon beställas till området.

10 Jan. 2003.
SRIF, Kenneth Christensen & Christer Håård har varit på projekt möte 2 med
Malmö kommun i går, allt går som planerat och jobbet med banan fortlöper.
Nu är vi nere på sådan planering som var lyktstolpar ska stå och alla kabel dragningar osv.

En ritning är framtagen Christer Håård från SRIF.
Här finns en bild över den senaste ritningen. (ca: 1MB stor.)

17/12-2002.
SRIF, Kenneth Christensen & Christer Håård har varit på projekt möte 1 med
Malmö kommun i dag, allt går som planerat och jobbet med banan fortlöper.
Nästa möte med kommunen blir den 9 Jan.-03, projekt möte 2.
På dessa möten planeras hur banan ska byggas och hur den ska se ut.
Enligt Malmö kommun ska banan stå klar den 14 April 2003, vi hoppas
att detta datum stämmer, låter mycket lovande.

13/11-2002.
"Det går som tåget...."
Vi har sålt fler sponsor paket än vad vi har räknat med.
Alla de stora paketen är sålda, endast 5000:- paketen finns nu kvar.
Banan kommer att heta MECA Raceway, det var MBD i Malmö som
köpte ban namnet av oss och MBD kommer att döpa om sig till MECA Bildelar
till nästa år 2003. MECA Bildelar kommer att bestå av ca: 25 stycken butiker.
Till alla er som nu funderar på att vara med och sponsra, fundera inte
för länge, utan slå till NU innan alla platserna är sålda.
Var med och gör MECA Racway till Sveriges häftigaste Dragracing bana.

Är du förare och har ett företag..??
Vi har ett sponsor paket för 6500:- som inkluderar FRI körning på banan
hela år 2003, detta omfattar "Test & Tune" dagarna och de tävlingar
som SRIF arrangerar, typ Sydcupen eller Skåne Cupen. För 6500:- får ni ett 5000:- paket plus
ett så kallat "SRIF Körkort". Tänk på att i sponsor paketet ingår även ett
GULD kort för FRI entré som ni kan använda på de dagar som ni vill vara åskådare.
Naturligtvis får även PRIVAT personer och TEAM köpa detta sponsor paket, vi har redan
team som har bokat sig för detta paket och som ska ha sitt team namn längs banan.
Detta kan även användas om ett företag vill sponsra ett team, företaget får sitt
namn på banan och det team dom sponsrar får "SRIF's Körkort".

Bilder uppdaterade på banan:

5/11-2002.
Var med att sponsra vår nya bana 2003.
Gå in på vår nya sponsor sida för mer information.
HÄR.

1/11-2002.
Nu har vi även fixat en animering över banan i hög upplösning
och som är längre, 1 min. 04 sek. för
er som har bredband. Den är packad med ZIP och
filen är 51.2MB stor. (Uppackad är den 111.8MB stor)
Med ADSL-512K anslutning tar det ca: 15 minuter att ladda ner och med
ett 56K modem tar det ca: 2 timmar och 50 minuter. HÄR.

Inlägg.
SRIF´s Gästbok Namn: Daniel
Stad: Göteborg
Skickat: 07.25 - 30/10

Kul för er där nere. Tycker priset verkar mer humant (60:- läste jag mig till) än det som Blackrace GBG har (150:-).
Nu är det väl inte kostnaden som är det stora.
Mina fråga är egentligen: Kommer det att vara barriärer på sidan om strippen eller kommer det att bli som här i Göteborg,
man får stå med kikare för att kunna kolla på bilarna som kör.
Detta är något som jag puschar för, för eran skull. Närheten gör mycket. Illegala race har ju
denna närhet utan att jämt för den skull vara farliga.
Men en barriär mellan bilar och publik kanske kan göra att man slipper ha örnögon för att se något.

Nåja, jag kommer att komma ner och testa er stripp när bilen är färdig.
Lycka till i fortsättningen och jobba på pojkar och flickor.

SVAR till inlägg:
Som du kan se på bilderna, så är det betong räcke hela vägen, 201 meter.
Från betong räcket är det 5 meter återline och därefter 10 meter säkerhets avstånd.
Sen kommer 4 meter framför läktaren som är in och utgång till läktarna, detta betyder
att man sitter ca: 19 meter från banan, och närmare än så här får man inte vara
om man ska följa SBF regler och banbesiktning.
Helt klart vill man ha läktaren så nära som möjligt, men detta är nog det närmaste
vi kan komma med läktaren.

30/10-2002.
Nu finns där en liten video snutt över banan att titta på.
Christer Håård på NetStore har gjort en animering av Malmö Dragracing bana,
som är 6MB stor. HÄR.

Det finns även en komprimerad version att ladda ner,
packas upp med WINZIP, 3.7MB stor, HÄR.

29/10-2002.
Stora och viktiga saker har hänt i dag.
Kenneth Christensen, Tore Hansson från SRIF & Christer Håård var på kommunen i dag och presenterade
våra önskemål på hur en bana skulle se ut.
Christer Håård har gjort data bilder och en animation i programmet LightWave, som ser MYCKET
proffsigt ut. Denna animation visades upp på kommunen i dag och politikerna var mycket imponerade och nöjda.
Nu har vi fått ett förhands kontrakt från kommunen som säger att SRIF är den klubb som kommer hålla
och sköta banan i Malmö.

Till och med Dansk TV var på plats och filmade det hela.
Danska TV2, programmet Lorry var på plats, och vi återkommer
så fort vi vet datum och tid när detta sänds i Dansk TV2.

Enligt uppgift så ska dom ha eller håller på att ta prover på marken där
banan ska byggas, detta påbörjades redan förra veckan.

Som ni ser på bilderna nedan, så kommer det finnas plats för reklam
skyltar längs hela banan, dessa kommer att bli 2.40m x 0.80m och kommer att
börja säljas inom det snaraste.
Även banans namn kommer att säljas, som exempel "Lövén Racway", "MMR Raceway" eller "RedBull Racaway".
Precis som i Göteborg, kommer Vänster och Höger banan att få sina namn, även
dessa "Line Namn" kommer att vara till salu, som exempel, "Hydro Line", "MMR Line" eller "Cat Line".

Jag vill nu påstå att Malmö Dragracing bana kommer nu att bli av, det är INGEN myt eller
en massa rykten utan vi är så nära nu att det finns till och med ett förhands kontrakt på det hela.
Om det inte blir någon bana i Malmö nu, då vet jag inte hur F-N man ska bära sig åt...??!!


Bild på publik entrén.
Här ska finnas grindar som styr om man vill ha öppen eller stängd depå för publik.


Bild på klubb, tidtagning och mat servering.
Här kan ni även se reklam skyltarna tydligt längs banan.


En tuff skymnings bild från depån.


Publik vy mot mål från läktaren.


Publik vy mot start från läktaren.


Målgången med "Score Boards".
Här kommer banans namn att finnas plus
"Line Namnen" att sitta över och under "Score Boards".


Bild på granen och start linjen.


"Green Light" för vår bana i Malmö...


Översikts bild från mål.


Flygfoto över depå, 600m x 40m.


Flygfoto över bana och bromssträcka, totalt 600m x 15m bana
med 5 meter bred retur line.


Vändplatta med retur väg.
Här kommer även att finnas en sandfålla, enligt rykte
så ska denna vara fylld med Leka Kulor och inte sand som det har
varit tidigare, något nytt som dom har kommit på och som är effektivare
på att stoppa skenande fordon.


Översikts bild, tidtagning, start och läktare.

11/10-2002.
En brevlåda har skapats, där man kan lägga skicka in synpunkter till oss som arbetar med banan.
Det ska vara förslag om vad ni tycker är viktigt på en blivande bana,
eller om ni kan tänka er att vara med som funktionär.
Det kan även vara en smart idé som ni har kommit på om hur man ska lösa det ena eller det andra.

Lite frågor som kan vara av intresse för styrelsen, vi har redan tagit fram förslag, men vill
gärna höra vad medlemmar & icke medlemmar har för synpunkter på det hela:

Hur mycket ska medlemsavgiften vara, 500:-, 250:- eller 100:- som exempel för 2003..??
Vad tycker ni att det ska kosta att köra en "Test'n Tune" kväll, 20:-, 60:-, 100:- eller 150:-.??
Vad får det kosta att gå in som publik på en Onsdags kväll, 5:-, 20:- eller 50:-...??
Ska det vara billigare att köra om man är medlem...???
En viktig fråga är HUR ser man till att det VARJE Onsdag eller Lördag, från slutet av April till slutet av September
 är GARANTERAT MINST 8st funktionärer för att man ska kunna genomföra en "Test'n Tune" kväll, några förslag...??
Kan ett bokningssystem på Internet vara lösningen för att hålla kolla så att det är
tillräckligt med funktionärer..??
Ett 10 eller 20 gångs klipp kort, kan detta vara något...???

Frågorna ovan är bara en liten del, så det finns massor av frågor och förslag som dyker upp hela tiden,
så var inte rädd att skriva en rad till oss.
Det är VIKTIGT för oss som ska planera banan att vi får så mycket synpunkter och förslag
så att vi kan får det så bra som möjligt.

10/10-2002.
Vi har varit i Rinkaby och mätt upp hur stor depån var där.
Har fortsatt att planera och rita på hur en bana ska se ut.
Totalt har vi en mark som är 1212 meter lång och 38 meter bred yta att röra oss på,
förslag ligger att de första 400 meterna ska vara depå.

6/10-2002.
Sponsor gruppen samlades för att ta upp riktlinjerna på de olika sponsor paketen, vad dom ska kosta
och hur dom ska se ut.
Ritade även på hur banan ska se ut och hur den ska planeras på ett smart sätt.

3/10-2002.
Arbetet med vår bana löper på som det ska, inga komplikationer har uppstått hitintills.
Som det ser ut nu, så kommer underlaget att läggas i år, och asfalteringen sker först till våren 2003.

15/9-2002.
Inget speciellt har hänt med banan, än så länge finns där inget kontrakt framtagit.
Det som händer här näst är en massa möten med kommunen, projektering av banan osv.
Vi återkommer så fort vi har något intressant att berätta.

11/9-2002.
Utdrag från SRIF's gästbok.

Inlägg #1
Kul att det kan komma att bli en stripp i malmö.
Men kommer den endast att var 250 meter inklusive bromssträcka? enligt flygfotot så är det så i alla fall.
En annan sak som jag har funderat över. Miljö konsekvensutredningar och bullerutredningar måste ju också göras, vem skall bekosta det? Vad säger miljö och hälsa om detta projekt? och framför allt vad säger byggnadsnämnden?
Inte för att låta skeptisk , men ärligt talat så tycker jag att detta låter lite för enkelt och lite för mycket för att inte vara "valfläsk" av stora mått.
Bara för att kommunen lovar en sak så innebär inte det automatiskt att det är OK att bygga. Beslut kan rivas upp och byggstarter kan senareläggas på grund av att det inte finns ekonomiska medel för tillfället.

(Vård, skola & omsorg ni vet)
Men jag hoppas att planerna går i lås.
/Micke

SVAR till inlägg #1:
Förstår inte vad du menar med 250 meter, det sträck som är på bilden är en mått stock
som man kan använda sig av, det är INTE banan som är utritad där.
Marken som kommunen står till förfogande med är ca: 1200 meter lång och ca: 50 meter bred.
När det gäller miljön så ligger banan i det tyngsta industri området i hela Malmö, här får man
bullra rätt mycket utan att någon kan klaga.
Vad jag vet så har miljö nissarna på kommunen godkänt denna mark för Dragracing, men vi får
se var det hela slutar, sista ordet är säkert inte sagt ännu.
Naturligtvis MÅSTE bilar och motorcyklar följa de regler som SBF har satt upp för
buller osv.
Naturligtvis är vi glada över beslutet, MEN vi är lika medvetna som NI om att ALLT kan hända.
Den dagen då spaden sätts i marken, då är vi framme och MYCKET säkra på att få en bana.

Inlägg #2
Kul med en "dragstripp" som e legal
Men vad i h-lvete ska ni göra åt de människor som i dag kör illegalt, som från början "demonstrerade" att de inte hade ngn bana och som i dag via ett forum planerar och tar sig ut för att tävla mot varandra trots att banan e "färdig", ni tror väl inte att dom kommer att nöja sig med ngr. körningar i veckan.
Nekar ni dom från detta forumet jag syftar till, tillträde för ofta så kommer dom ju att hitta andra ställen att köra på.
Hoppas att ni kan hålla jämnt med körningar, annars e risken med dubbelmoralen större än vad den e i dag!
Hört på stan: Vi vill ha en bana, och när vi får den så kommer vi att sluta med våra illegala race
Nu har ni bana, när slutar ni med era race kan ni ju fråga de ansvariga vid tillfälle
Ansvar och Hänsyn till nästa generation "racers"
Logga IP e OK, jag har lånat uppkopplingen =)

SVAR till inlägg #2
Naturligtvis kommer inte all illegal körning att upphöra, bara för att vi får en bana.
Jag personligen har även kört mycket på strippen i Malmö, men vill påstå att det är MYCKET roligare
att köra på en bana med tidtagning, där man direkt kan se hur fort bilen går.
Kostnaden för att köra så mycket du hinner med en kväll eller en dag kommer hamna runt ca: 60:-/förare & bil,
detta är en så låg avgift så ingen kan klaga på för högt pris.
Titta på "En Dag På Strippen" vilket stort intresse detta är, tänk er denna möjlighet MINST en gång i veckan, sen
titta på Sydcupen där dom har två nya klasser just för GATBILAR, som har blivit en stor succé.
Förslag ligger på att vi ska köra Lördagar på dagen och Onsdagar på kvällen.
Naturligtvis är det FÖRMODLIGEN inget som hindrar oss att köra ytterligare en eller flera dagar i veckan, det hela
hänger på hur många som ställer upp och hjälper till. Tyvärr så är det många som vill komma till ett "dukat bord"
men så är INTE värkligheten. Ska vi kunna driva banan och ha öppet ett antal dagar i veckan, då vill det till att
vi har folk som hjälper till. Förslag är att MC folket plockar ut 10-15 stycken ansvariga som kan hålla i en dag i veckan,
"Street Race Folket" fixar 10-15 stycken som kan ställa upp och fixa en dag i veckan och samma sak gäller Dragracing folket.
Vad jag har hört, så kommer Polisen att vara MYCKET hårdare mot Street Racingen när banan i Malmö står klar.
Då kan ingen Street Race nisse stå och säga till Polisen att "Det inte finns någon stans att köra".
Sen bryr vi oss inte om att "spåra" någon, vi skiter i vilken IP-adress insändaren har, vi tror på tryck friheten, skriv vad du tycker och tänker,
det gör inget, bara bra om det kommer upp en massa förslag och synvinklar på det hela.
Dock vill jag påpeka, att gör INGA person angrepp eller personliga på hopp, och detta gäller ALLA.

4/9-2002.
Nästa möte med kommunen blir den 12/9, då ett preliminär kontrakt kommer
att tas fram. Detta ska SRIF gå igenom, och godkännes detta av SRIF så
kommer SRIF att skriva under, och vi är MYCKET nära en bana i Malmö.

Här har vi ett flygfoto över marken.

3/9-2002.
Här är några artiklar som har kommit in i olika tidningar och på Internet.
Klicka HÄR för att läsa dom.

SRIF har haft möte med fritidsnämnden i dag där SRIF kommer att
samarbeta med Fritid Malmö.
Detta innebär att möjligheter finns för att få bidrag för ungdoms
verksamhet, i åldrarna fån 0-25 år.

30/8-2002.
Här kommer lite bilder på marken som banan kommer att byggas på.
Även en hel del frågor har dykt upp, som vi kommer att försöka svar på.

Så fort en ritning är klar, kommer denna att läggas ut här.
Även satellit foto kommer att finnas över banan.

Break-Out: Där är ingen "Break-Out" på banan.
Banan är godkänd för ALLA klasser, förutom Top-Alcohol & Top-Fuel.
Dock kommer det säkert att köras en del uppvisningar med dessa bilar
vid något enstaka evenemang.

.Buller: Naturligtvis måste bilarna följa de regler som finns i dom olika klasserna, när det gäller
ljuddämpare och buller nivåer.
Som ni kan se så ligger den intill industri lokaler, på vänster sida som hindrar ljudet att
gå in mot Malmö, och på andra sidan är det Öresund med hela oljehamnen i mellan.


Här på denna bild ser ni banan nerifrån, såkallat line-köön och starten.
Lyktstolparna till Höger kommer att tagas bort eller flyttas ännu mer åt höger.

Här ser vi en bild av blivande depå.
Allt kommer naturligtvis att vara inhägnat.

Ytterligare en bild på banan.
Totalt är där 1200 meter mark, var av vi kommer utnyttja 800 meter.
 
En bild på blivande depå, dock vet vi ännu inte exakt hur mycket mark
vi kommer att få av kommunen.

29/8-2002.
Ca: klockan 21.00 fick vi beslutet att ALLA partierna i Malmö kommun var för en
dragracing bana.
PS: De bästa politikerna i Sverige finns i Malmö, det är konstaterat nu.

Detta beslut som Malmö kommun har tagit kommer att påverka
hela södra Sveriges dragracing utveckling.
Vi är helt övertygade att sporten kommer att växa och får ett
starkt fäste i Skåne län och att här kommer dom en av dom
snabbaste bilarna i landet att utvecklas med tiden.

SRIF's målsättning är att minst en eller flera gång i veckan ha öppet hus,
"Test'n tune" för en mindre summa pengar,
precis som i USA.

Vi kommer att ha typ av poäng cup på ett antal tävlingar
om året, och sedan kommer vi att arrangera 2 till 3 större tävlingar
om året. Kanske kommer Malmö banan att ingå i någon av
de serier som körs i dag.

SRIF's mål är att även bedriva någon form av ungdoms verksamhet.
Flera förslag finns redan, var av ett är att SRIF köper in
Jr. Dragsters där vi ger ungdomar mellan 8 till 12 år och barn möjlighet
att prova på dragracingen.
Ett annat förslag är att bedriva Moped Dragracing, för att få 13-17 åringar
att aktivera sig på ett meningsfullt och roligt sätt.